Translate

sobota, 22 września 2012

The Sun Also Rises

"(...)Nie ma żadnego powodu, aby dlatego, że jest ciemno, patrzeć na coś inaczej niż za dnia. Akurat, psiakrew, nie ma!
Kiedyś przyszła mi ta myśl do głowy i przez sześć miesięcy ani razu nie spałem przy zgaszonym świetle. To także genialny pomysł. A w ogóle do diabła z kobietami. Do diabła z tobą, Brett Ashley.
Kobiety potrafią być fajnymi przyjaciółmi.Strasznie fajnymi. Przede wszystkim trzeba być zakochanym w kobiecie, żeby mieć podstawę przyjaźni. W Brett miałem przyjaciela. Nie zastanawiałem się, jak to wygląda od jej strony. Otrzymywałem coś za nic. To tylko odwlekało przedłożenie rachunku. Rachunek przychodził zawsze. Był jedną z rzeczy, na które można liczyć.
Uważałem, że zapłaciłem za wszystko. Nie tak jak kobieta, która wciąż płaci i płaci. Nie chodziło tu o jakiś odwet czy karę. Prosta wymiana wartości. Oddaje się coś, a otrzymuje coś innego. Albo też pracuje się za coś. W jakiś sposób płaci się za wszystko, co dobre. Okupiłem sporo rzeczy, które sprawiały mi przyjemność, bo chciałem, żeby mi było dobrze. Płaci się albo nauką, albo doświadczeniem, albo ryzykiem, albo pieniędzmi. Korzystanie z życia to umiejętność uzyskania tyle, ile tylko można za swoje pieniądze, i świadomość, że się to ma. Za swoje pieniądze można dużo uzyskać. Świat jest dobrym miejscem do kupowania. To chyba znakomity system filozoficzny. 'Za pięć lat - pomyślałem - wyda mi się równie głupi jak wszystkie znakomite systemy filozoficzne, które dotychczas wyznawałem.'
Ale może to i nieprawda. Może człowiek z czasem uczy się czegoś. Było mi zupełnie obojętne, o co tu idzie. Chciałem jedynie wiedzieć, jak żyć na świecie. Może jeżeli ktoś się dowie, jak trzeba żyć na świecie, wywnioskuje z tego, o co w ogóle chodzi."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz